Betaalde sprekersklussen: hoe krijg je dat voor elkaar?
Als ik eerlijk ben, val ik soms van de ene verbazing in de ander. Vooral als het gaat om alle misconcepties op het gebied van betaalde sprekersklussen. Nee, je krijgt niet automatisch betaalde klussen in je schoot geworpen als je een keer ergens vermeld dat je een keynote hebt gemaakt. Nee, je wordt niet door tien nieuwe klanten uitgenodigd om dagvoorzitter te zijn op hun evenement als je één LinkedIn post hebt geschreven. En nee, je krijgt niet automatisch een stormloop aanvragen als je je aanmeld bij een sprekersbureau. Ook niet bij ons.
Daarom deel ik graag een stukje van mijn waarheid. Om transparantie, een kijkje in de keuken en tipje van de sluier te bieden. Niet om je te ontmoedigen maar juist om je aan te sporen om je tijd en energie strategisch in te zetten. Om zo wél die betaalde klussen naar je toe te trekken.
Laten we beginnen bij drie belangrijke lessen die wij door de jaren heen hebben geleerd en die ik niet vaak genoeg kan herhalen. Ik hoop dat dit een duwtje in je mag zijn, want alleen jij kan betaalde klussen het beste naar jezelf toe trekken!
1) Jij bent zelf het visitekaartje
2) Maak concreet wat potentiële klanten kunnen ‘kopen’
3) Blijf communiceren over wat je doet en biedt
Misschien wel de grootste les die ik leerde in de afgelopen jaren: als spreker of dagvoorzitter ben je zelf het visitekaartje. Een sprekersbureau kan dit ondersteunen, maar als je jezelf als spreker of dagvoorzitter niet goed hebt gepositioneerd, zul je niet de hoeveelheid betaalde klussen naar je toetrekken die je wilt.
Potentiële opdrachtgevers willen namelijk specifiek jou als mens uitnodigen om te spreken of als dagvoorzitter een evenement te begeleiden. Daarom moeten ze niet alleen weten waarover je spreekt maar vooral ook wie je bent. Dat vraagt om een stukje positionering. Want als jij op je eigen kanalen geen visitekaartje hebt als spreker of dagvoorzitter (wat doe je, wie ben je, waarom jij) dan wordt het voor ondersteunende partijen zoals een sprekersbureau vrij lastig om je in de kijker te spelen van de klant. En nog eerlijker, als je dit goed doet heb je helemaal geen sprekersbureau nodig, juist niet!
In het verlengde ligt hetgeen dat je verkoopt. Als we het heel plat slaan, zijn jouw producten als spreker je keynotes, workshops of andere vormen van sessies die je aanbiedt. Als dagvoorzitter zijn je producten bijvoorbeeld jouw interviewvaardigheden, jouw uitstraling of de sfeer die je neerzet. Als jij niet duidelijk maakt wat een potentiële opdrachtgever kan kopen, dan wordt verkoop heel lastig. Stel je staat voor een marktstal met ‘allerlei soorten vers fruit’ of je ziet ‘verse bananen, aardbeien en kiwi’s’. De meeste opdrachtgevers (denken te) weten wat ze zoeken. Daarom is het verstandiger om jouw keynotes al concreet te benoemen (titel, thema, korte beschrijving) – dan wordt het een banaan, en niet enkel ‘vers fruit’.
Tot slot, het cliché: de kracht van herhaling. Blijf delen wat je doet, hoe je het doet, wat de reacties zijn, wat je expertise is.. etc. Zo claim je niet alleen je expertise, maar trek je het ook thema waarover je spreekt naar je toe. Wanneer een opdrachtgever – vaak iemand uit je netwerk – een spreker of dagvoorzitter zoekt over jouw thema, wil je namelijk dat jij top of mind bent. Zorg er daarom voor dat jouw netwerk bij bepaalde woorden altijd als eerste aan jou denkt. Want als een potentiële opdrachtgever dan op zoek gaat naar een spreker of dagvoorzitter, ben jij de eerste waar zijn aan denken. Hengel is uit, haal die vis maar binnen.
Natuurlijk is dit slechts een greep uit handigheidjes om meer betaalde klussen aan te trekken. Maar wil je nu écht weten wat je concreet kan doen om betaald te worden als spreker of dagvoorzitter? Volg dan op je eigen tempo de level up training waarbij je 1-op-1 ook persoonlijk wordt begeleidt.
Ik denk dat het tijd is voor jou om die stap te zetten, denk je niet?
Go for it! Wij staan als cheerleaders voor je aan de zijlijn.
Met liefs namens team Cup,
Annick